30.05.2024 -- 10:04:31
Nawigacja
Informacje ogolne
O projekcie
Prawa autorskie
Autorzy i kontakt
Skorowidze aktywne WIG
Skorowidz WIG 1:25 000
Skorowidz WIG 1:100 000
Skorowidz WIG 1:300 000
Mapy WIG
1:5000 - 1:10 000
1:25 000
1:100 000
1:500 000
1:300 000
1:750 000
Inne mapy WIG
Oryginalne skorowidze WIG
Inne mapy
Wstep
Mapy alianckie
Mapy austro-wegierskie
Mapy niemieckie do 1919 r.
Mapy niemieckie 1919 - 1945
Mapy rosyjskie i radzieckie
Plany miast
Varia
Literatura
Aktualnie online
Gości online: 6

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 5,188
Najnowszy użytkownik: maruk1983
Co-operation:

Tomek Pluciński
Mapy Pomorza Gd.
Dawne mapy Litwy, Lotwy i Estonii
Archiwum Map Zachodniej Polski
Poszukiwanie Skarbów
FTP Superstefana z PS
Katalog Tygrysów
zecernia - o wojsku i mapach
Zobacz temat
 Drukuj temat
mapy WIGu z września 1939
krak
Witam, mam nadzieje że ktoś tu jeszcze bywa..

Przeglądałem swój zbiór i na jednej z map dostrzegłem ciekawostkę mianowicie z boku mapy znajduje się informacja R 1939-IX co jak przypuszczam oznacza wydanie we wrześniu 1939. Zaciekawiło mnie to bowiem ewakuacja WIGu wg posiadanych przeze mnie informacji rozpoczęła sie już 4 września. Czy wie ktoś może do kiedy WIG drukował mapy w Warszawie a także czy mapy drukowane we Lwowie posiadały jakieś dodatkowe oznaczenia lub cechy charakterystyczne?
 
marekz
krak napisał(a):

Witam, mam nadzieje że ktoś tu jeszcze bywa..

Przeglądałem swój zbiór i na jednej z map dostrzegłem ciekawostkę mianowicie z boku mapy znajduje się informacja R 1939-IX co jak przypuszczam oznacza wydanie we wrześniu 1939. Zaciekawiło mnie to bowiem ewakuacja WIGu wg posiadanych przeze mnie informacji rozpoczęła sie już 4 września. Czy wie ktoś może do kiedy WIG drukował mapy w Warszawie a także czy mapy drukowane we Lwowie posiadały jakieś dodatkowe oznaczenia lub cechy charakterystyczne?


ta sprawa nie zostala wyjasniona (i byc moze nigdy sie to nie uda). Ostatnie znane (mi) arkusze map WIG pochodza a lipca 1939 roku (1:25 tys Olyka). Zauwazylem chyba jeden arkusz mapy w tej samej skali, bardzo "brzydki" (przedruk przeskalowanej mapy rosyjskiej), ktory CHYBA nosi date 3.IX.1939 (na polnoc od Warszawy, o ile pamietam, bardzo mgliscie, byc moze byly to okolice Mlawy). Jednak druk tych "reprintow" jest bardzo kiepski, jest spora ilosc takich arkuszy z pogranicza polsko-czeskiego, gdzie trudno okreslic, czy data to IX.1939, czy IX.1938.
Mapy (setki) z data IX.1939 - wg. Krassowskiego to byly mapy konspiracyjne, wydawane przez Sluzbe Kartograficzna AK, a date wstawiano po to, aby zmylic czujnosc Niemcow. Nie pamietam, czy Krassowski podawal jakas argumentacje tej tezy, jednak podczas swoich badan nad WIG (i nie tylko), przeprowadzil rozmowy z osobami, ktore pracowaly w czasie wojny w BOM, i jest prawdopodobne, ze uzyskal od tych osob taka informacje. Co wiecej, mapy z taka data (a przynajmniej te, ktore ja widzialem), pokrywaja teren srodkowej Polski (Sieradz, o ile pamietam, i cos jeszcze), i raczej malo prawdopodobne jest, aby we Lwowie drukowano te arkusze, skoro szykowano sie wlasnie do obrony miasta. Nie wiem jednak, jak wygladalo uruchomienie produkcji we Lwowie (w zakladach Ksiaznicy Atlas), tzn. czy bylo to dzialanie planowane wczesniej, a zatem produkcja mogla ruszyc szybciej, czy raczej byla to improwizacja. Nie wiem tez, jaka byla wydajnosc dzienna drukarnii Ksiaznicy. Byc moze jednak kilka tysiecy kopii udalo sie wydrukowac i przewiezc transportem kolowym lub lotniczym na zachod, i byc moze sa to wlasnie mapy z nadrukiem IX.1939, ktore znajduja sie w w zbiorach prywatnych i bibliotekach.
W teorii mozna by sprobowac poddac papier jakiejs analizie chemicznej, ale koszty takiej zabawy sa znaczne. Poza tym, jesli okaze sie, ze papier z arkuszy datowanych IX.1939 jest identyczny, lub tez bardzo zblizony do papieru wykorzystywanego na wczesniejszych mapach WIG - coz to dowodzi? We Lwowie - tego nie wiemy - byc moze rowniez drukowano na papierze, ktory mogl byc wczesniej przeslany z WIG, albo przywieziony podczas ewakuacji z Warszawy. Rowniez druk konspiracyjny wykonywany byl CZASEM na papierze wykradzionym z gmachu WIG, zajetego przez niemieckie sluzby kartograficzne (nb, one tez korzystaly z papieru WIG).

Sprawa tych map jest ciekawa, jednak nie widze szans na definitywne rozstrzygniecie. Swiadkow juz nie ma, dokumenty ze Lwowa, jesli nie zostaly zniszczone przez Polakow przed wkroczeniem Armii Czerwonej, zostaly zajete przez wiadomo-kogo po nastaniu rzadow radzieckich - i odjechaly w sina dal. A biorac pod uwage obecne relacje polsko-rosyjskie i ogolna mentalnosc na wschodzie dot. materialow archiwalnych, ktore moglyby podwazyc ich mity narodowe, szanse na dotarcie do takich materialow sa praktycznie zerowe.
nb, pewne informacje dotyczace WIG we wrzesniu, choc nie podaja odpowiedzi na to pytanie, znalezc mozna w pierwszym rozdziale ksiazki B. Dzikiewicza "Z teodolitem pod Monte Cassino":

www.mapywig.org/m...ozdz_I.zip

W kazdym razie to jedna ze spraw dotyczacych WIG, ktore roboczo okreslam jako "Pan Samochodzik".

Z powazaniem,

Marek Zielinski
 
Przejdź do forum:
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
You must login to post a message.

03.05.2024 01:46
Od kilku dni nie ma dostępu do map przez indeksy Mapstera: "The requested URL was not found on this server. Additionally, a 404 NotFound error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request." Kiedy można spodziewać się

04.09.2023 02:26
Szukam plikow kalibracyjnych *.map do Oziexplorer. Proszę o informację co stało się że strona "amzbig.com" gdzie jeszcze jakiś czas temu bez problemu można było "zaopatrzyć sie" w pliki kalibracyjne .map oraz również pliki graficzne do tych map

19.08.2023 06:28
Mam mapę P51-S32-A KRYNICA Wydanie turystyczne w wersji 4-o (?) barwnej, której tu nie znalazłem. Czy jest tu zainteresowanie tym materiałem?

14.07.2022 05:27
Panie Marku Ponawiam moją propozycję obejrzenia moich zbiorów map i atlasów. kontakt do mnie jest na moim profilu

27.01.2022 00:17
Panie Marku jestem w posiadaniu pewnej ilości staruch map i starych atlasów. Może by się do czegoś przydały. Kontakt do mnie ma Pan na moim Profilu (e-mail). Pozdrawiam. A. Janta

08.01.2022 20:30
Ta mapa sprawia problem po wpisaniu w wyszukiwarkę miejscowości z tego obszaru. Zentr-Polen Leslau - Krasnik (1:300 000 Ubersichtskarte von Mitteleuropa+rozsz
erzenie - WW2

14.11.2021 04:26
Dziękuję.

29.10.2021 07:26
Wiadomo, że jest problem, i że problem jest rozwiązywany. Dam znać, gdy będzie wiadomo coś bardziej... pozytywnego.

28.10.2021 02:46
Czy coś wiadomo co dzieje się z Mapsterem?

13.06.2021 19:18
Podstronę poprawiłem, ale aktualny stan skorowidzów WIG znajduje się POD skorowidzami odpowiednich skal w mapsterze (linki po lewej)

12.06.2021 21:26
Zgłaszam problem z linkami do skorowidzów WIG (http://www.mapywi
g.org/text_inserts
/pIndex_Sheets.htm
l). Każdy zgłasza błąd 404.

02.05.2021 03:23
Police

06.02.2021 02:17
Arkusz mógł nie powstać do 39r. (np. Wiedeń i Przemyśl kończono w 39 r. w pośpiechu z 1 mln.). Niemiecke skorowidze z 1940 i 41 r. również na to wskazują.

05.02.2021 05:20
Czy można gdzieś znaleźć skan Mapa Polski i Krajów Ościennych 1:500 000. Arkusz Nowgródek, ale przedwojenne wydanie?

04.09.2020 02:49
Dzień dobry, skorowidz '25' austriackiej (west Russland)- błędy: XXVII-9 brak G,H [podstawione z ark.XXIII:Lechów, Łagów]; w ark.XXVIII nieobecny G - Lechów, można go tu przenieść. Dobry zbiór, szkoda, że z "dzurami". Pozdrawiam. Wink

17.07.2020 05:22
dziękuję, już poprawiłem.

16.07.2020 07:15
Dzięki za nowe mapy :-). Mała korekta w TUDR 1:200 000 - Marienwerder to Kwidzyn.

09.03.2020 06:14
Będę wdzięczny za wszelkie tropy. Pozdrawiam

09.03.2020 06:12
Witajcie.Czy ktoś ma pomysł jaka mapa posłużyła Ossowksiemu do wykonania podkładu tej: https://polona.pl.
..Y/69/#item


04.02.2020 20:31
Oczywiscie, plik juz wyslalem na serwer, faktycznie byl "niedoladowany".