18.04.2021 -- 10:47:18
Nawigacja
Informacje ogolne
O projekcie
Prawa autorskie
Autorzy i kontakt
Skorowidze aktywne WIG
Skorowidz WIG 1:25 000
Skorowidz WIG 1:100 000
Skorowidz WIG 1:300 000
Mapy WIG
1:5000 - 1:10 000
1:25 000
1:100 000
1:500 000
1:300 000
1:750 000
Inne mapy WIG
Oryginalne skorowidze WIG
Inne mapy
Wstep
Mapy alianckie
Mapy austro-wegierskie
Mapy niemieckie do 1919 r.
Mapy niemieckie 1919 - 1945
Mapy rosyjskie i radzieckie
Plany miast
Varia
Literatura
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 5,148
Najnowszy użytkownik: groch_e
Co-operation:

Tomek Pluciński
Mapy Pomorza Gd.
Dawne mapy Litwy, Lotwy i Estonii
Archiwum Map Zachodniej Polski
Poszukiwanie Skarbów
FTP Superstefana z PS
Katalog Tygrysów
zecernia - o wojsku i mapach
Zobacz temat
 Drukuj temat
Mapa operacyjna
Piotrek
Duży wpływ na polską kartografię wojskową, przyczyniając się niewątpliwie do przyję­cia skali 1:300.000 dla map operacyjnych wywarła Mapa Przeglądowa Europy Środkowej (Über­sichtskarte von Mitteleuropa) wykonana w latach 1893-1914. Swym zasięgiem pokrywała teren od Półwyspu Bretońskiego na zachodzie, po Smoleńsk i Krym na wschodzie, oraz od Petersburga na północy, po ujście Dniestru na południu.

Opracowana w odwzorowaniu stożkowym wiernokątnym, miała rozmiar 1° szerokości i 2° długości geograficznej (początek układu wyznaczał południk Ferro). Sytuację drukowano kolorem czarnym teren przedstawiono kreskami bądź też cieniowaniem w kolorze brązowym (nadruk barwny: niebieski - wody, zielony - lasy, czerwony - szosy i granice).

Odrodzone w 1918 r. Wojsko Polskie już w pierwszych dniach swojego istnienia musiało stawić czoła zarówno przeciwnikom jak i wielu przeciwnościom. Aby zabezpieczyć sprawne działanie frontów, armii, grup operacyjnych czy mniejszych związków taktycznych, służby geograficzne musiały zapewnić mapy terenów, na których przyszło im operować. Początkowo korzystano z przejętych zapasów państw zaborczych.

Na początku 1920 r., w obliczu wyczerpywania się posiadanych zapasów, Służba Geograficzna musiała podjąć własną produkcję, początkowo techniką kontrreprodukcji posiadanych map państw zaborczych. Podstawowym materiałem były mapy składające się z arkuszy o różnych skalach i najrozmaitszych wydań, przeważnie wojennych.

Mapa typu I. Okres 1920-1922. Brak własnych pomiarów terenowych zmuszał WIG do kontrreprodukcji niemieckiej Mapy Przeglądowej Europy Środkowej. Wydano 44 arkusze tej wersji mapy.

Mapa typu II. Okres 1922-1926. WIG ciągle korzystał z niemieckiego pierwowzoru, jednak na mapach z tego okresu dokonano zmiany nomenklatury niemieckiej na polską. Na niektórych arkuszach dokonywano drobnych aktualizacji. Wydano 45 arkuszy tej wersji mapy.

Mapa typu III. Okres 1927-1933. W 1927 r. WIG rozpoczął wydawanie własnego wzoru mapy operacyjnej 1:300.000 opierając się na podstawie unacześnionych map 1:25.000 i 1:100.000. Mapy charakteryzował swoisty styl graficzny, własne znaki umowne, delikatny rysunek sytuacyjny i warstwicowy (podobnie jak mapa taktyczna 1:100.000). Opracowana w odwzorowaniu wielościennym miała format 1° szerokości i 2° długości geograficznej. Południk zerowy przebiegał przez Greenwich, a warstwice przeprowadzono co 10 m (później na terenach równinnych warstwice główne co 5 m i pomocnicze co 2,5 m).

Mapę wydawano w sześciu kolorach. Całą treść mapy drukowano dwoma kolorami (sytuacja i pokrycie terenu - czarnym, rzeźba - brązowym), pozostałe zaś były kolorami nadrukowywanymi (niebies­ki na wody, zielony na lasy, czerwony na szosy, pomarańczowy na granice administracyjne).

Mapa typu IV. Okres 1934-1939. W 1934 r. wprowadzono dodatkowy kolor - błękitny, dla podkreślania plastyczności terenu okolic górskich. Łącznie wydano 42 arkusze mapy typu III i IV (na 43 arkuszy mapy pokrywających teren Polski nie wydano arkusza "Radowice"*, który obejmował niewielki, południowo-wschodni kraniec Polski).

*) Pozostały skrawek Polski wydano w 1938 r. jako uzupełnienie do mapy "Stanisławów".


Mapy terenów przygranicznych. WIG wydał także mapę dla terenów przygranicznych państw obcych, sąsiadujących z Polską. Opierano się głównie na niemieckiej Mapie Przeglądowej Europy Środkowej uzupełniając jej treść w miarę posiadania aktualniejszych i lepszych opracowań. Odwzorowanie, format, ilość kolorów - takie same jak dla mapy Polski. Wydano co najmniej 18 arkuszy tej mapy róźnych typów (źródła niemieckie podają 22 ark), w tym: 3 dla obszaru Litwy i Prus Wschodnich, 2 dla Niemiec, 5 z terenów Czechosłowacji i 8 z ZSRR.

Zebrane w całość na podstawie książki B. Krassowskiego Polska kartografia wojskowa w latach 1918-1945
 
Piotrek
W naszych zbiorach jest jedna mapa operacyjna typu II - nr 74 Kraków z 1925 r.
 
Piotrek
Mapy operacyjne obejmujące teren poza granicami Polski to:
- Niemcy: 32 Kołobrzeg, 42 Szczecin
- Prusy i Litwa: 25 Kłajpeda, 26 Szawle, 35 Królewiec
- ZSRR - 39 Borysów, 49, Bobrujsk, 59 Mozyrz, 69 Owrucz, 79 Żytomierz, 88 Płoskirów, 89 Berdyczów, 99 Bracław
- Czechosłowacja: 72 Praga, 82 Iglau, 93 Ołomuniec, 94 Żylina, 95 Lewocza

Do map prawdopodobnie wydanych przez WIG zaliczyć możemy arkusze 1 słupa: 41 Neubrandenburg, 51 Berlin, 61 Drezno, 71 Usti n. Łabą - mapy te miały pełne pokrycie w arkuszach 1:100.000
Edytowane przez Piotrek dnia 26.04.2007 19:16
 
marek
1/2 OT, dodam, ze z powyzszych map widzialem tylko JEDNA (= oryginalna mape wydana przez WIG, nie niemieckie warianty), to byl arkusz Koenigsberg. Niestety antykwariat nie mogl tej mapy znalezc i na tym sie skonczylo.
btw mozna je zobaczyc, jesli ktos bardzo chce, w bibliotekach, tych wiekszych.
 
Piotrek
JEDNA (= oryginalna mape wydana przez WIG, nie niemieckie warianty)

szczęściarz Smile
 
Piotrek
a ja widziałem ostatnio arkusz Wiedeń z 1939 r.
 
Macieju
Widzę, że jest dużo tych map obejmujących rejon poza Polską- a czy widział ktoś albo wie (że jest albo nie ma) o arkuszu obejmującym rejon P40_S21??
 
marek
Dobra wiadomosc: P40/S21 z pewnoscia zostalo wydane, bo to zaraz za owczesna granica II RP
Zla wiadomosc: to bedzie polska kopia niemieckiego (czarno-bialego) arkusza Grossblatt, nic poza tym. Tereny na arkuszu zbiorczym (Einheitsblatt nr 79), a sama mapa (maly Grossblatt) to nr 322 Zuellichau.
http://www.posselt-landkarten.de/uebersicht_1_100000_n.jpg
powinni tez miec na stronie ten arkusz, dosc slabej jakosci, ale jednak.

marek
 
Piotrek
Piotrek napisał/a:
- Czechosłowacja: 72 Praga, 82 Iglau, 93 Ołomuniec, 94 Żylina, 95 Lewocza


po sprawdzeniu wszystkich źródeł muszę się poprawić w sprawie nazewnictwa arkuszy:
72 - Praga, 82 - Igława, 92 - Czeskie Budziejowice, 93 - Wiedeń, 94 - Bańska Bystrzyca, 95 - Koszyce
najprawdopodobniej były wydane w 1939 r. na podstawie map niemieckich
 
Piotrek
Z Nowym Rokiem, nowym krokiem. Udało nam się zebrać 62 mapy (54 godła) wydane na przestrzeni lat 1922-1939. Daje to nam 100% pokrycie obszaru II Rzeczypospolitej w skali 1:300 000 i zbliżone do tej wielkości pokrycie obszaru obecnej Najjaśniejszej RP (bez Świnoujścia i Cedyni).

Do pełni szczęścia - czyli posiadania wszystkich map, do których dotarł Bogusław Krassowski brakuje nam 4 arkuszy, o których wiemy, że zostały wydane: 26 Szawle, 82 Igława, 94 Bańska Bystrzyca i 95 Koszyce. Czynimy starania, aby i te arkusze na stałe zagościły na naszych stronach.

Niewątpliwie rarytasem wśród map jest Uzupełnienie obszaru Polski na dolnej części arkusza Stanisławów - Czerniowce (Cernauti) z roku 1937 (fragment arkusza 107 Radowce). Ciekawe są także wczesne arkusze typu prowizorycznego (jeszcze bez nadanego numeru godła).

Na podstawie map WIG, w roku 1937 Główny Urząd Statystyczny wydał w tej samej skali dwubarwną Mapę Administracyjną RP. Obecnie udostępniamy 7 z 43 arkuszy tego wydawnictwa.

Jeżeli w Waszych zbiorach znajdują się inne wydania arkuszy mapy operacyjnej czy też inne arkusze mapy administracyjnej niż te, które prezentujemy na naszych stronach, prosimy o kontakt i udostępnienie skanów.
 
Piotrek
Dostałem od Marka ciekawy artykuł (autorstwa E. Słupczyńskiego), którego fragment zacytuję:
17 września o godzinie 22.00, następnego dnia o godz. 12.00 pełniący obowiązki szefa WIG ppłk Wiktor Plesner wydał rozkaz przejścia całą kolumną przez Przełęcz Tatarską. Po przekroczeniu granicy kolumna została skierowana do miejscowości Jasina, a stamtąd do Rakowa na postój i nocleg. Następnego dnia kolumna przemieściła się do Berehowa, gdzie została przejęta przez władze węgierskie. W transporcie tym była część sprzętu pomiarowego, wszystkie matryce map w skali 1:300 000 i matryce map w skali 1:100 000 terenów południowowschodnich. Sprzęt ten, materiały i samochody zostały komisyjnie przyjęte przez wojskowy Węgierski Instytut Geograficzny w Budapeszcie.


Ciekawe, czy te matryce wpadły w ręce Niemców, czy nadal spoczywają u naszych bratanków.
Edytowane przez Piotrek dnia 21.09.2009 21:35
 
TheSA
Piotrek napisał/a:
W transporcie tym była część sprzętu pomiarowego, wszystkie matryce map w skali 1:300 000 i matryce map w skali 1:100 000 terenów południowowschodnich. Sprzęt ten, materiały i samochody zostały komisyjnie przyjęte przez wojskowy Węgierski Instytut Geograficzny w Budapeszcie.


Ciekawe, czy te matryce wpadły w ręce Niemców, czy nadal spoczywają u naszych bratanków.[/quote]

Widze, ze wszystkim rzucilo sie w oczy to samo ;)
To, co przejeli Niemcy (do poczatku 1944 roku) widac w ich "publikacji" Planheft Polen z lipca 1944 r (jednak stan na poczatek 1944 r). Za kilka dni Planehft bedzie dostepny w dziale "Literatura".
Z tym, ze ja watpie, zeby Niemcy dostali, czy tez wzieli od Wegrow te materialy polskie, bo o ile przed wojna swoje mapy 1:300 tys opierali na polskich trzysetkach, do ok 1940 - 1941 roku, to pozniej od razu "przeszli" na wykorzystanie map radzieckich, uogolnionych setek, nie spotkalem sie z ani jedna niemiecka trzysetka wydana miedzy 1940 - 1943 rokiem, ktora bylaby oparta na trzysetce polskiej (mam na mysli mapy niemieckie i polskie terenow pd i pd-wchod od II RP). Zrodla nie wspominaja, aby po wojnie sciagano cokolwiek z Wegier, a sciagano przeciez z Wk Brytanii. Byc moze nie bylo potrzeby zawracac sobie glowe kilkoma arkuszami terenow, ktore i tak byly juz daleko od granic Polski. Gorzej, jesli po te materialy siegneli towarzysze radzieccy, bo sa ogolnie znani z aktywnosci w sciaganiu wszystkiego, co sie moze przydac. Jesli trafilo to do Moskwy, to odzyskanie tego, czy nawet dotarcie do tych materialow obecnie jest chyba nierealne. Nie lubia nas, niewdziecznikow.
A sama instytucja w Budapeszcie, juz jakis czas temu sondowalem temat. Niestety ich archiwum to (podobno) beton, tak samo trudno cokolwiek wydobyc, jak ze swiatlych instytucji polskich. A swoja droga, byl tam Krassowski, wspomina o tym, ze znalazl 12 arkuszy WIG w skali 1:25 tys, to zaledwie okruszek. Mozn zalozyc, ze Krassowski wiedzial o internowaniu WIG i jego wizyta w Budapescie nie byla przypadkowa. Gdyby cos znalazl powaznego, z pewnoscia by o tym napisal, wprost lub miedzy wierszami. A nie napisal. Raczej nie widze powodow, dla ktorych Wegrzy mieli by cos ukrywac.
Nb, mnie interesuje rownie mocno, co sie stalo we wrzesniu i pozniej z wigowskimi mapami i matrycami map w skali 1:25 tys. Zadne zrodla o tym nie pisza. W zasadzie mozna przyjac, ze wpadly w rece Niemcow, na ich skorowidzu, jak pisze Krassowski, faktycznie widnieje cos ok 1200 arkuszy, ale w roznych zrodlach map dostepnych wspolczesnie, niemieckie przedruki pojawiaja sie zaledwie w kilkudziesieciu, regularnie powtarzajacych sie rejonach (ok Krakowa, Podkarpacie), arkusze z Kresow w zasadzie w ogole sie nie pojawiaja (np antykwariaty, allegro), w bibliotece narodowej maja z Kresow zaledwie kilkadziesiat sztuk, Amerykanie maja sporo, bo ok 370. (w sumie ok 1000 map tych), ale jakos mi sie te sumy nie chca zgadzac. Brytyjczycy twierdza, ze miali do ok 1990 roku "komplet" i to samych wydan polskich, przedwojennych, ktore wyrwali Niemcom w swojej strefie okupacyjnej po 1945 roku. Jednak podaja ogolna liczby tych arkuszy na "kilka tysiecy", co natychmiast podwaza wiarygodnosc tego "kompletu" (choc sam fakt, ze sporo mieli, jest potwierdzony). Rosjanie w swoich mapach w skali 1:50 tys (wydania po 1940 roku) przyznaja sie do zdjec lotniczych i do wykorzystywania polskich setek, ale nie wspominaja o 1:25K, a nie mieli powodow, zeby cos przed soba ukrywac.
Ew. matryce i mapy mogly one zostac rozbite w nalocie na konwoj w 1939 roku, choc zrodla nie podaja konkretow, co uleglo zniszczeniu.
 
Przejdź do forum:
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
You must login to post a message.

06.02.2021 02:17
Arkusz mógł nie powstać do 39r. (np. Wiedeń i Przemyśl kończono w 39 r. w pośpiechu z 1 mln.). Niemiecke skorowidze z 1940 i 41 r. również na to wskazują.

05.02.2021 05:20
Czy można gdzieś znaleźć skan Mapa Polski i Krajów Ościennych 1:500 000. Arkusz Nowgródek, ale przedwojenne wydanie?

04.09.2020 02:49
Dzień dobry, skorowidz '25' austriackiej (west Russland)- błędy: XXVII-9 brak G,H [podstawione z ark.XXIII:Lechów, Łagów]; w ark.XXVIII nieobecny G - Lechów, można go tu przenieść. Dobry zbiór, szkoda, że z "dzurami". Pozdrawiam. Wink

17.07.2020 05:22
dziękuję, już poprawiłem.

16.07.2020 07:15
Dzięki za nowe mapy :-). Mała korekta w TUDR 1:200 000 - Marienwerder to Kwidzyn.

09.03.2020 06:14
Będę wdzięczny za wszelkie tropy. Pozdrawiam

09.03.2020 06:12
Witajcie.Czy ktoś ma pomysł jaka mapa posłużyła Ossowksiemu do wykonania podkładu tej: https://polona.pl.
..Y/69/#item


04.02.2020 20:31
Oczywiscie, plik juz wyslalem na serwer, faktycznie byl "niedoladowany".

03.02.2020 04:08
Poniższy link do planu Pruszkowa z 1967 działa, ale plik wygląda jakby nie został w całości przesłany. Czy można go ponownie uploadować? Z góry dzięki. http://maps.mapywi
g.org/m/City_plans
/Central_Europe/PL
AN_MIASTA_PRUSZKOW
A_1967.jpg

16.07.2019 03:32
piękna niespodzianka dzisiaj Smile Smile

09.05.2018 05:33
Szukam informacji o planach scalenia gruntow w czasie reformy rolnej 1925, najpierw o znakach umownych. Dziekuje.

03.04.2018 23:41
Nie byłem jeszcze w AP ale przy pierwszej okazji pobytu w Lesznie tam zajrzę. Teraz szukam wujka Smile

02.04.2018 23:03
w AP Leszno jest kilkanaście (ok. 15) archiwalnych planów miasta. Wystarczy "tylko" poprosić o wsparcie bogatego wujka z Kuwejtu i...

02.04.2018 09:36
Zgadza się - to jest podwójna niespodzianka :-) plan z lat 80-tych został dodany w lutym ale znalazłem go przy okazji aktualizacji z marca.

02.04.2018 04:47
wydaje mi się, że w zbiorach jest też plan Leszna z lat 80. XX wieku, wydany przez naszych (wtedy) braci-towarzyszy radzieckich...

31.03.2018 21:49
Duże dzięki za plany miast! Pytałem kiedyś o Leszno i piękna niespodzianka Smile

10.02.2018 19:20
nie można pobrać mapy O 16 Bauske (1:100 000 Karte des Westlichen Russlands /1892 - 1921/)

10.02.2018 16:10
Dzięki Wam za Wilno!!

05.01.2018 17:58
Dziękuję, już poprawione! Smile

04.01.2018 23:58
Niestety znalazłem kolejny błąd :/ http://maps.mapywi
g.org/m/City_plans
/ALLIED/GSGS_4234_
FRANCE/GSGS_4234_F
RANCE_CP_ST._NAZAI
RE_5K_Ed1_4-1943_A
MS1_BallUniv.jpg not found