30.05.2024 -- 11:14:37
Nawigacja
Informacje ogolne
O projekcie
Prawa autorskie
Autorzy i kontakt
Skorowidze aktywne WIG
Skorowidz WIG 1:25 000
Skorowidz WIG 1:100 000
Skorowidz WIG 1:300 000
Mapy WIG
1:5000 - 1:10 000
1:25 000
1:100 000
1:500 000
1:300 000
1:750 000
Inne mapy WIG
Oryginalne skorowidze WIG
Inne mapy
Wstep
Mapy alianckie
Mapy austro-wegierskie
Mapy niemieckie do 1919 r.
Mapy niemieckie 1919 - 1945
Mapy rosyjskie i radzieckie
Plany miast
Varia
Literatura
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 5,188
Najnowszy użytkownik: maruk1983
Co-operation:

Tomek Pluciński
Mapy Pomorza Gd.
Dawne mapy Litwy, Lotwy i Estonii
Archiwum Map Zachodniej Polski
Poszukiwanie Skarbów
FTP Superstefana z PS
Katalog Tygrysów
zecernia - o wojsku i mapach
Zobacz temat
 Drukuj temat
mapy 100K i 300K (na skorowidzach)
marek
1. Czy moglbym prosic o uscislenie pytania z shoutboxu? Przegladnalem kilka skorowidzow (z 1939, 1928 i 1936 roku) i nazwy "wytluszczone" pokrywaja sie na nich z tytulami arkuszy w skali 1:300 000.
2. Ktore tytuly arkuszy na skorowidzu 1:300 000 (z 1922 r.) sa pogrubione / wytluszczone? Jedyne, co widze, to reczne zaznaczenia na czerwono (niestety nie wiem, do czego sie odnosza, arkusze zbiorcze (x6 map) w tej skali drukowali pozniej, od ok 1939 roku, Niemcy, ale te dwa obrysy nie pokrywaja sie z nimi).

m.z.
 
kiwus
Marku, 'mapskiemu' prawdopodobnie chodzi o skorowidze interaktywne na http://igrek.amzp.pl/. Niestety sam nie znam odpowiedzi na jego pytanie...
 
marek
kiwus napisał/a:
Marku, 'mapskiemu' prawdopodobnie chodzi o skorowidze interaktywne na http://igrek.amzp.pl/. Niestety sam nie znam odpowiedzi na jego pytanie...


w takim razie zamieszczam cytat wyjasniajacy, od samego autora pomyslu "pogrubionych" nazw:

Pogrubione sa nazwy na mapach, ktore obejmuja duze miasta. Duze miasta
to w Polsce wojewodzkie, a za granica wybrane "na oko".
Te same "duze" miasta sa wykorzystane w wyszukiwarce jako punkty
orientacyjne."
 
YacoL
Czuję się wywołany do tablicy więc dodam jeszcze kilka słów.

Pogrubienie "dużych" miast ma ułatwić orientację na skorowidzu - otwieramy np. wig 100k i mamy pogrubione Warszawa, Poznań, Gdańsk - tworzą się punkty orientacyjne, łatwiej znaleźć poszukiwaną miejscowość.

Niestety w przypadku map 300k lub Grossblattów system nie sprawdził się ponieważ arkusze obejmują tak duży obszar, że prawie na każdym wypada jakieś duże miasto. Dla tych map planowałem go po prostu wyłączyć. Zrobię to w wolnej chwili ;-)

Czyli pogrubienia zostanÄ… tylko dla wig100 i dla map 25k
 
jakubauskas
Witam,
nie wiem czy dobrze umiejscawiam post, jestem tu całkiem nowy. Chciałem się zapytać czy ktoś z Was wie, dlaczego na mapach przedwojennych Polski (skorowidz 100 000) raz są zaznaczone a raz nie obiekty sakralne związane z judaizmem albo prawosławiem? Są arkusze, gdzie np. zaznaczone są synagogi, kościoły i cerkwie, cmentarze chrześcijańskie i żydowskie, a są takie, na których jest cmentarz (zajmował za dużo miejsca, żeby zignorować?) a nie ma synagogi. Skąd ta niedokładność? Dzięki za odpowiedź.
 
marekz
Jedna z mozliwosci, jaka przychodzi mi do glowy jest taka, ze _byc moze_ w pewnym okresie, gdy produkowano dany typ mapy WIG w skali 1:100 tys (bylo kilka takich okresow i kilka typow map) zalozono, ze dany element (synagoga, kirkut) jest, lub nie jest zaznaczany na mapie. Aby to potwierdzic, trzeba by porownac kilka arkuszy setek tego samego typu i sprawdzic, czy istniejacy obiekt jest konsekwentnie pokazywany lub pomijany na tych arkuszach, a potem sprawdzic, czy obiekt byl zaznaczany na tym samym arkuszu setki, ale w innym typie, zwykle wydanym kilka lat wczesniej lub pozniej.
Oczywiscie nie da to odpowiedzi na pytanie "dlaczego" byl pokazywany lub pomijany.
 
Piotrek
Być może dany obiekt był pokazywany lub pomijany z powodów czysto taktycznych. Na mapy nanoszone są obiekty charakterystyczne - punkty orientacyjne w terenie, takimi są np. kościoły, kominy, młyny etc.
Jeśli spojrzysz na wygląd zewnętrzny synagog, wiele z nich (wynikało to z przepisów prawa państwowego w momencie budowania bóżnic) z zewnątrz wyglądało jak zwykłe budynki czy nawet spichlerze (w Polsce wschodniej synagogi najczęściej były drewniane). Jedynie wielkie synagogi lub obiekty wolnostojące mogły uchodzić za punkty orientacyjne (także cmentarze niezależnie od wyznania) i dlatego umieszczane były na mapach.
Mogło być też tak, że na tym konkretnym arkuszu akurat bóżnica czy cerkiew nie występowała "w naturze" Smile
Edytowane przez Piotrek dnia 25.08.2010 22:31
 
jakubauskas
O, dzięki. To wyjaśnienie z obiektem "charakterystycznym" jest bardzo logiczne. Z cmentarzami sprawa ma się już gorzej. Poszukam jeszcze to może coś ciekawego zobaczę. Pozdrawiam.
 
Przejdź do forum:
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
You must login to post a message.

03.05.2024 01:46
Od kilku dni nie ma dostępu do map przez indeksy Mapstera: "The requested URL was not found on this server. Additionally, a 404 NotFound error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request." Kiedy można spodziewać się

04.09.2023 02:26
Szukam plikow kalibracyjnych *.map do Oziexplorer. Proszę o informację co stało się że strona "amzbig.com" gdzie jeszcze jakiś czas temu bez problemu można było "zaopatrzyć sie" w pliki kalibracyjne .map oraz również pliki graficzne do tych map

19.08.2023 06:28
Mam mapę P51-S32-A KRYNICA Wydanie turystyczne w wersji 4-o (?) barwnej, której tu nie znalazłem. Czy jest tu zainteresowanie tym materiałem?

14.07.2022 05:27
Panie Marku Ponawiam moją propozycję obejrzenia moich zbiorów map i atlasów. kontakt do mnie jest na moim profilu

27.01.2022 00:17
Panie Marku jestem w posiadaniu pewnej ilości staruch map i starych atlasów. Może by się do czegoś przydały. Kontakt do mnie ma Pan na moim Profilu (e-mail). Pozdrawiam. A. Janta

08.01.2022 20:30
Ta mapa sprawia problem po wpisaniu w wyszukiwarkę miejscowości z tego obszaru. Zentr-Polen Leslau - Krasnik (1:300 000 Ubersichtskarte von Mitteleuropa+rozsz
erzenie - WW2

14.11.2021 04:26
Dziękuję.

29.10.2021 07:26
Wiadomo, że jest problem, i że problem jest rozwiązywany. Dam znać, gdy będzie wiadomo coś bardziej... pozytywnego.

28.10.2021 02:46
Czy coś wiadomo co dzieje się z Mapsterem?

13.06.2021 19:18
Podstronę poprawiłem, ale aktualny stan skorowidzów WIG znajduje się POD skorowidzami odpowiednich skal w mapsterze (linki po lewej)

12.06.2021 21:26
Zgłaszam problem z linkami do skorowidzów WIG (http://www.mapywi
g.org/text_inserts
/pIndex_Sheets.htm
l). Każdy zgłasza błąd 404.

02.05.2021 03:23
Police

06.02.2021 02:17
Arkusz mógł nie powstać do 39r. (np. Wiedeń i Przemyśl kończono w 39 r. w pośpiechu z 1 mln.). Niemiecke skorowidze z 1940 i 41 r. również na to wskazują.

05.02.2021 05:20
Czy można gdzieś znaleźć skan Mapa Polski i Krajów Ościennych 1:500 000. Arkusz Nowgródek, ale przedwojenne wydanie?

04.09.2020 02:49
Dzień dobry, skorowidz '25' austriackiej (west Russland)- błędy: XXVII-9 brak G,H [podstawione z ark.XXIII:Lechów, Łagów]; w ark.XXVIII nieobecny G - Lechów, można go tu przenieść. Dobry zbiór, szkoda, że z "dzurami". Pozdrawiam. Wink

17.07.2020 05:22
dziękuję, już poprawiłem.

16.07.2020 07:15
Dzięki za nowe mapy :-). Mała korekta w TUDR 1:200 000 - Marienwerder to Kwidzyn.

09.03.2020 06:14
Będę wdzięczny za wszelkie tropy. Pozdrawiam

09.03.2020 06:12
Witajcie.Czy ktoś ma pomysł jaka mapa posłużyła Ossowksiemu do wykonania podkładu tej: https://polona.pl.
..Y/69/#item


04.02.2020 20:31
Oczywiscie, plik juz wyslalem na serwer, faktycznie byl "niedoladowany".